Onze start - Reisverslag uit Monthermé, Frankrijk van Marijke en Dinie - WaarBenJij.nu Onze start - Reisverslag uit Monthermé, Frankrijk van Marijke en Dinie - WaarBenJij.nu

Onze start

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Dinie

16 Mei 2014 | Frankrijk, Monthermé

Hallo allemaal,

Na een paar mislukte pogingen hebben we nu eindelijk verbinding met internet.
Dinsdag 13 mei zijn we om half negen vol goede moed in Mierlo-Hout gestart met droog weer.
Om ongeveer half elf gingen we de Grens over bij de Achelse kluis. En wat denk je het begon te regenen en de kluis was nog niet open. We hebben daar onder een afdak genoten van onze eigen koffie en kwamen daar in gesprek met drie krasse oudere dames die al drie dagen door de regen aan het fietsen waren. Zij waren natuurlijk benieuwd waar wij naar toe gingen en toen we vertelden dat we naar Lourdes en daarna naar Saint Jaen pied de port gingen sloegen ze zowat achterover maar vonden het ook wel heel stoer. De verdere tocht verliep uitstekend maar het regenen wilde niet stoppen zodat we uiteindelijk gezwicht zijn en de regenbroeken hebben aangetrokken. Om ongeveer half vier kwamen als twee verzopen katten,na 75 km in Beringen aan bij onze vrienden op de fiets. Een super adres, eigen ruimte met zitkamer en keuken, alles wat je je wensen kunt. Heerlijk gegeten samen met de familie inclusief zoon en kleindochter. Een fantastische start.
Woensdag 14 mei zaten we om negen uur op de fiets en fietsen door een prachtige lommerrijke omgeving met margrieten , boterbloemen en KLAPROZEN ongelooflijk mooi en het weer was fantastisch. Máááár in de namiddag begon het toch weer te regenen, het viel er af en toe met bakken uit. Via het office du toerisme IN Hannut hebben we een gite gevonden voor de overnachting in Cras Avernas (Hannut). Een gehuchtje in het buitengeboed van Hannut dus geen restaurant al daar. Om de tijd te doden zijn we in een vrij ongezellig barretje een lekker biertje gaan drinken en hebben daar ook maar meteen iets gegeten. Uiteindelijk zijn we richting gite gegaan en hebben weer een flink nat pak opgelopen maar ons slaapadres was prachtig en weer 75 km op de teller.
Donderdag 15 mei om 8.45u weer op de fiets richting Namur, gedeeltelijk langs leuke kleine weggetjes en de N 80. Gelukkig duurde deze tocht niet al te lang en om half elf zaten we in Namur aan de koffie. Vervolgens richting Dinant via de Ravel 1 langs de Maas. Een prachtige tocht en onderweg hebben we de eerste pelgrims ontmoet. Een man uit Canada, uit de buurt van Montréal die van Namur naar Santiago de Compostella ging lopen.
De ander pelgrim was een Nederlander die op de fiets onderweg was naar Lourdes. Na een mooie tocht en mooi weer kwamen we om ongeveer 14.30u aan in Dinant. Hier hebben we eerst de kerk de Notre Dame bezocht en vervolgens het VVV opgezocht en weer een slaapplaats gevonden in een zééér eenvoudig hotel wat eigenlijk bedoeld is voor kayakkers. We moesten zelf voor ons ontbijt zorgen en hadden geen mogelijkheid om water of iets te koken. We hebben gegeten in een heel nette friettent en lagen om negen uur in ons bedje. Weer 65 km erbij.
Vrijdag 16 mei, na een karig ontbijtje zaten we om 8.15u op de fiets. Op naar Revin via de Ravel 2. Een prachtige tocht met af toe pittige klimmetjes maar ook heerlijke afdalingen. We hadden de wind mee dus we vlogen over de weg. Na 69 km kwamen we om half drie aan in Revin. Hier hebben we een hele tijd gezocht naar het VVV en hebben uiteindelijk bij het gemeentehuis aangeklopt. Hier hebben ze ons heel vriendelijk geholpen ,maar helaas een slaapplaats zat er niet in. Hiervoor moesten we twintig km verderop naar Monthermé. Wel hebben we hier onze eerste stempel in ons pelgrimspaspoort ontvangen en uitstekende informatie over slaapplaatsen langs de Voie Vert, de Franse naam voor de tocht langs de Maas. Dus op naar Montthermé. Onderweg hebben gebeld naar een adres met chambre d'hote en we kunnen daar in elk geval terecht bij Nederlandse mensen in Woieries ongeveer vijf km van Monthermé vandaan.Eerst hebben we nog wat boodschappen gedaan want hier was een kookgelegenheid. Maar ojé, ojé een heel steile klim en het hield maar niet op, bovendien wisten we niet precies of we op de goede weg zaten, dus aangebeld bij een huis en een heel vriendelijk oud mannetjes heeft ons verzekerd dat we goed zaten en dat na het klimmen ook weer een afdaling kwam. Dus vol goede moed onze weg vervolgd maar de klim was vier km lang en we hadden er al bijna 90 km opzitten. Na ongeveer 2 km hebben we onze gastvrouw gebeld en zij was zo vriendelijk om onze bagage op te halen. Dat scheelde een slok op een borrel en uiteindelijk kwamen we om ongeveer 19.15u aan op ons adres met 93 km op de teller.Een prachtig huis met een hele etage voor ons zelf met huiskamer, keuken en vier slaapkamers. We mochten nog lekker een wijntje drinken in de tuin met de laatste zonnestraaltjes. Daarna lekker gekookt, gegeten en natuurlijk, dit verslag geschreven. Nu moeten we naar bed want het is al elf uur, veel te laat voor pelgrims. Tot de volgende keer , groetjes Marijke en Dinie

• 17 Mei 2014 - 01:26

Roel & Merce:

Goed bezig dames, ik heb gehoord dat jullie van nu af aan allen nog maar zon oj jullie bolletjes gaan krijgen. Super avonturiertjes. Wij zijn ook flink aan het reizen vandaag Merce vanuit Barcelona en ik vanuit ons kikkerlandje bijna gelijktijdig naar London. Dit weekeind naar Oxford, Bath, Stonehenge and Brighton. Runs in the family denk ik.

Geniet van jullie avontuur.....buen viaje

• 17 Mei 2014 - 08:59

Marieke:

Hoi moeders en Dinie,

Gaaf om te lezen jullie verslag en blij dat jullie getikte verslag nu toch op deze site staat. Toen ik je sprak , pas 2 uur geleden , stond hij er nog niet...
    Was leuk om je even te spreken en fijn dat alles goed en voorspoedig gaat.
    Zet 'm op meiden en tot horens of andere manier!

XX Marieke

• 17 Mei 2014 - 11:00

Lenie En Jack:

Hoi zus en Marijke.
    Goed bezig dames. Jammer van de regenachtige start dinsdag maar dat moet je ook mee maken op zo,'n tocht.
    Dat zal wel een flinke kuitenbijter zijn geweest die klim omhoog en dan 90 km op de teller,maar dan ligt je bedje zeker goed en slapen zal dan geen probleem zijn.
    Trap ze nog en we blijven jullie volgen.
    Groetjes uit een zonnig dommelen .
    Lenie en Jack.

• 17 Mei 2014 - 13:24

Ha doortrappers,
    We zijn blij met jullie levensteken!Jammer dat het niet eerder lukte met de verbinding.
    Ondanks de regen van het begin plus de pittige klimmetjes hebben jullie al heel wat kilometers in de kuiten!
    Die Ardennen zijn een goeie oefening voor wat er nog mag komen
    Wat een slim idee om de gastvrouw te bellen, zonder de bagage geeft vleugeltjes!
    Zet hem op. meiden! vanavond zien we jullie in gedachten aan een welverdiend wit wijntje zitten......

• 17 Mei 2014 - 13:25

• 17 Mei 2014 - 13:26

• 17 Mei 2014 - 21:27

Margo:

Hoi schoonzusje en Dinie,
    Leuk om jullie verslag te lezen, jammer van al die regen, desondanks hebben jullie al aardig wat km. achter de rug, bikkels!!!!!!!!!!! 't Wordt vast beter, anders steken we een kaarsje op....
    Nog veel fietsplezier en tot het volgende verslag.
    Groetjes, Margo.

• 18 Mei 2014 - 08:40

Agnes En Jan:

Hoi Marijke en Dinie,
    Jullie hebben er de eerste dagen wel vaart achter gezet. Wat een afstanden. En dat allemaal zonder trapondersteuning.
    Wij hopen voor jullie dat de regenkleding voorlopig niet uit de hoesjes hoeft.
    We blijven jullie volgen en wij wensen jullie verder een fijne reis, Agnes en Jan

• 18 Mei 2014 - 10:00

Rooshees@kpnmail.nl:

Hallo Marijke en Dinie,
    Leuk om jullie verslag te lezen

• 18 Mei 2014 - 10:19

Anja:

Hallo Dinie en Marijke,
    Klinkt allemaal goed,heel fijn dat afgezien van wat nattigheid de reis prima van start is gegaan. . En wat een afstanden...een hele prestatie voor dames op leeftijd.
    Hoop dat het inmiddels afgelopen is met de regenbuien maar dat zal wel want hier is het ook mooi weer.
    Elly en Moniek willen trouwens ook graag op de hoogte blijven van jullie vorderingen, Dinie.
    Dus misschien kun je die nog toevoegen?
    Groetjes en veel fietsplezier,
    Anja

• 18 Mei 2014 - 17:32

Ad En Narda:

Hoi stoere trappers,

Leuk om jullie te volgen. De eerste ontmoetingen en ontberingen zitten in de knip.
    Het wordt weer een onvergetelijke fietsavontuur voor jullie.
    Geniet van jullie avontuur, van de natuur, van de zon en de regen en van alles wat
    jullie op jullie pad tegen komen.

Het ga jullie goed, BUEN CAMINO

Ad en Narda

• 19 Mei 2014 - 23:09

Anneke Zuidgeest..:

Hallo Marijke en Dinie wat zijn jullie bikkels zeg heel knap dat jullie dat willen volbrengen op de fiets nog wel...... ,jullie hebben al heel wat km in de benen,ik hoorde van Margo van het slechte weer en toch doorgaan super jullie gaan het zeker volbrengen deze tocht, heel veel sucses en veel plezier met elkaar goeie reis..

Groetjes Anneke. uit Hoek van Holland.

• 20 Mei 2014 - 15:44

Ineke En Koos:

Hallo meiden van het goede leven.

Wat ben ik jaloers op jullie behalve die klimmetjes natuurlijk. zo te lezen gaat het zeer voorspoedig en wat een afstanden. Ik dacht gehoord te hebben 50 km per dag maar dit is dus iets meer. Het heeft even geduurd tot ik jullie gevonden had, maar als je dit leest heb je ook wat. Ik heb de mail doorgestuurd hoor Marijke.
    Het lijkt me zo leuk om al die mensen onderweg te ontmoeten. Heel veel fiets plezier en tot het volgende verslag.

Veel zonnige groeten
    Koos en Ineke

• 20 Mei 2014 - 19:54

Eva:

Wat fijn om te lezen dat het jullie goed gaat. De regen ter afkoeling hadden jullie wel nodig met al die kilometers die onder de wielen doorschieten. De vonken vliegen er af!! Keep going, ik vind jullie fantastisch. Groetjes, Eva

• 20 Mei 2014 - 19:59

Hans En Mien:

Ha zwoegers!!!!!
    Vandaag zijn jullie toch zeker niet nat geworden?
    Of misschien van het zweten want je maakt nogal kilometers.
    Veel succes . De Blokskes